ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: Γ.Α.Β., 2014, ΕΠΟ 20 – Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ (της Γ.Α.Β.)
ΤΟΜΟΣ Β΄
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
ΑΠΟ ΤΟΝ 18ο ΩΣ ΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ
ΜΕΡΟΣ Α΄
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ 19ο ΚΑΙ 20ο ΑΙΩΝΑ
ΚΕΦ. 2ο ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ – Α΄ ΠΕΝΤΗΚΟΝΤΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 20ου
2.1 Εισαγωγή στην τέχνη του 20ου
αιώνα
·
Δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, πολιτικές
επαναστάσεις (πχ Επανάσταση Ρωσίας)
·
Μεγάλη ανάπτυξη επιστημών κ
τεχνολογίας
·
Εποχή επικοινωνίας κ πληροφόρησης,
·
Εξέλιξη μεταφορικών μέσων
(ελαχιστοποίηση απόστασης)
·
Αιώνας της ψυχανάλυσης: διερεύνηση
υποσυνειδήτου/libido/ονείρων, αυτογνωσία, νέα σχέση ανθρώπου με περιβάλλοντα κόσμο
·
Ταχύτητα ζωής= απομάκρυνση
ζωγράφων από παραδοσιακά, αλλά χρονοβόρα μέσα έκφρασης (νέα τεχνολογία, νέα
επιστήμη, νέα υλικά)
Η τέχνη στο πρώτο μισό του 20ου
αιώνα
Καλλιτεχνική
πρωτοπορία:
·
Τρεις κυρίαρχες τάσεις:
α.
έκφρασης (εξπρεσιονισμός) – Βαν Γκογκ (συναισθήματα)
β.
αφαίρεσης – πρόδρομος ο Σεζάν (δομή έργου τέχνης)
γ.
φαντασίας (σουρεαλισμός) – Γκωγκέν κ συμβολιστές (δυνατότητες φαντασίας)
·
Πηγές έμπνευσης:
- Ανακάλυψη πρωτόγονης
τέχνης λαών Αφρικής: περίεργη/άχρονη τέχνη (φωβισμός, γερμανικός
εξπρεσιονισμός, Πικάσο)
- Δημιουργίες
απαίδευτων καλλιτεχνών ή ανθρώπων με ψυχική ασθένεια (ναΐφ ή πριμιτίφ
ζωγράφους): πχ Adolf Wolfli, Henri Rousseau (θέματα εξωτικά, λαμπερά χρώματα,
λεπτομερειακό σχέδιο)
- Αναδρομικές
εκθέσεις στο Παρισι του Γκωγκέν, Βαν Γκογκ, Σεζάν, Μουνχ, γάλλων
ιμπρεσιονιστών, νεοϊμπρεσιονιστών= θεμέλιο καλλιτεχνικού οικοδομήματος 20ου
αιώνα
Οπισθοδρομικές
τάσεις (αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών)
·
Πχ πολιτικά καθεστώτα Γερμανίας,
Ιταλίας= τέχνη προπαγανδιστική (επιστροφή σε συντηρητικά στοιχεία
ζωγραφικής/πλαστικής κλασικισμού 19ου αιώνα)
- Ιταλία (επί
Μουσολίνι): κίνημα novecento= επίσημη έκφραση φασισμού (πρότυπο
εθνικής τέχνης, θέματα: αντρική εργασία, οικογένεια, επιτεύγματα Μουσολίνι
κ.α.= μίμηση ρωμαϊκής τέχνης.)
- Σοβιετική
Ένωση: καλλιτέχνες= ελίτ αστικής τάξης κ διανόησης,
τέχνη με διδακτικό κ προπαγανδιστικό στόχο. Πορτρέτα ηγετών, μνημειακές
διαστάσεις κ επιστροφή σε ακαδημαϊκό ρεαλισμό 19ου αιώνα.
2.2. Φωβισμός και εξπρεσιονισμός
1905, εκφράσεις
ίδιας τάσης: φωβισμός (Γαλλία), εξπρεσιονισμός (Γερμανία)
Κοινά
χαρακτηριστικά:
·
Απόρριψη ιμπρεσιονισμού
·
Έντονα χρώματα
·
Ενστικτώδη χρησιμοποιήση χρωμάτων
·
Προσπάθεια συγκίνησης θεατή
(συναισθηματικά κ πνευματικά)
·
Προσωπική άποψη κόσμου (αντινατουραλιστικές
μορφές, έντονα χρώματα)
Διαφορές (διάκριση
γαλλικού και γερμανικού πνεύματος):
·
Φωβισμός= πιο πειθαρχημένος (σχέσεις
με γαλλική καλλιτεχνική παράδοση, ενδιαφέρον για αρμονική διατύπωση)
·
Εξπρεσιονισμός= βίαιος, κυριαρχία
ενστίκτου, βάρβαρο χρώμα/παραμόρφωση (κριτική παράδοσης)
Φωβισμός (Fauvisme)
Όνομα κινήματος: Fauve = θηρίο (από κριτκό
τέχνης)
Πειθαρχία που
υπακούει σε κανόνες αισθητικής (ορισμός από παράδοση γαλλικού πνεύματος)
Henri Matisse:
·
Μεγάλη χρωματική ευαισθησία +
σχεδιαστική ικανότητα
·
Δημιουργική φαντασία, εντύπωση
περιφρόνησης πραγματικότητας
·
Έργο: «Η χαρά της ζωής», βουκολική
σκηνή, επίπεδες επιφάνειες χρώματος, βαριά/αδρά περιγράμματα: στοιχείο
πρωτόγονου.
Βάση:
εικονογραφία κλασικής παράδοσης, φαινομενικά απρόσεκτος σχεδιασμός
προϋποθέτη γνώση ανθρώπινου σώματος
Απλοποίηση και περιορισμός εκφραστικών μέσων= επαναστατικό έργο
·
Αργότερα εγκατέλειψε φωβισμό χωρίς
να αποποιηθεί μήνυμά του: απόλυτη σχεδιαστική και χρωματική ελευθερία, θέματα
ανάλαφρα, διασκεδαστικά, διακοσμητικό στιλ (τέχνη ισορροπίας, καθαρότητας,
γαλήνης)
Έργο: «Αρμονία σε
κόκκινο ή Κόκκινο δωμάτιο», μεγάλες χρωματικές ενότητες, γραμμικά διακοσμητικά
θέματα, παιχνίδι με δισδιάστατο πίνακα κ τρισδιάστατη απεικόνιση,
επίπεδες και κάθετες επιφάνειες, χρώματα έξω= χρώματα μέσα (απλοποίηση)
·
Ανατολίτικα/εξωτικά μοτίβα. Έργο:
«Μαυτιτανικό παραβάν», έντονη διακοσμητική διάθεση (σχήματα, χρώμα), πλούτος
χρωμάτων
Andre΄
Derain:
·
Λάτρευε Σεζάν
·
Δημιουργία του: κόσμος
πειθαρχημένος, οργανωμένος
·
Έργο: «Η προσωπογραφία του Ματίς»,
αυστηρή μετωπική οργάνωση, άρνηση χώρου, ουδέτερο βάθος= μορφή κοντά στο θεατή
+ μνημειακή
·
Απόψεις Λονδίνου (βίαια χρώματα)
Georges Rouault:
·
Ζωγράφος θρησκευτικών θεμάτων 20ου
αιώνα
·
Συγγένεια με γερμανικό
εξπρεσιονισμό
·
Απελευθέρωση χρώματος+αντιρεαλιστική
τάση φωβισμού (σαν μεσαιωνικές υαλογραφίες)
·
Έργα: «Ο γερο-βασιλιάς» και «Ecce Homo»
Γερμανικός εξπρεσιονισμός
Στόχος: μηνύματα
στο θεατή
Σημαντικότερα
χαρακτηριστικά:
·
Παραμόρφωση ή έμφαση σε στοιχεία
που προκαλούν συγκίνηση/οξύτητα
·
Δυνατά εφφέ στη χρήση χρώματος (χρώμα/γραμμή με ένταση, συχνά με υπερβολή)
·
Ένταση στην έκφραση
·
Θέματα που ενοχλούν (ασθένεια,
φτώχεια, πόνος, αγωνία, μελαγχολία παιδικής ηλικίας, θάνατος)
Ομάδα της «Γέφυρας»
(Δρέσδη) + Γερμανοί/Ρώσοι ζωγράφοι ομάδας «Γαλάζιου Καβαλάρη):
·
Παρουσίαση θεμάτων ύστερης
ιμπρεσιονιστικής ζωγραφικής (ανθρώπινες μορφές, νεκρές φύσεις, τοπία) με:
α. περιφρόνηση
αντικειμενικών χαρακτηριστικών θέματος,
β. κυριαρχία εσωτερικής
συγκίνησης
- Ομάδα “Γέφυρα”:
έκφραση ψυχολογικής κατάστασης σύγχρονου ανθρώπου (κριτικοί κοινωνίας,
πιστοί στην παράσταση)
- Ομάδα “Γαλάζιος
Καβαλάρης”: μεταφυσική αισθητική, αφηρημένη τέχνη
Η «Γέφυρα» (Die
Brucke)
Δρέσδη 1905, ένωση
καλλιτεχνών (με σπουδές στην αρχιτεκτονική)) με στόχο την ανανέωση της τέχνης.
Πρότυπα: Σεζάν, Βαν Γκογκ, Γκωγκέν, Μουνχ
Γέφυρα= δήλωση ότι
αυτοί και το έργο τους αποτελούν «γέφυρα για το μέλλον» (πρόγραμμα εργασίας από
κοινού)
·
Σημασία σε γραμμή, σχέδιο κ χρώμα
για απόδοση ψυχικών καταστάσεων
·
Παραμορφώνουν θέματα για έφραση
ψυχολογικής κατάστασης
Ernst Ludwig Kirchner:
·
Σπουδές αρχιτεκτονικής (επί Χίτλερ
τα έργα του θεωρήθηκαν εκφυλισμένα, αυτοκτόνησε)
·
Έργο: «Σκηνή στο δρόμο»
- γεωμετρική
δομή σύνθεσης, περιορισμένος/καλά οργανωμένος χώρος, στοιχεία από
κυβισμό Πικάσσο, Μπρακ, Ντελωναί.
- Μοναξιά, έλλειψη
επικοινωνίας σύγχρονου ανθρώπου.
- Κυβιστική δομή
+ χρώμα φωβιστών = συγκινησιακό κλίμα
Emil Nolde:
·
Παχιά στρώματα χρώματος
·
Περιγράμματα οπυ παραμορφώνουν τη
σύνθεση παρά τη δομούν
·
Εκφραστική δύναμη, ένταση
·
Έργα: «Μάσκες», επιρροή από πρωτόγονη
τέχνη
·
Έργα με θρησκευτικό περιεχόμενο
Wilhelm Lehmbruck (γλύπτης):
·
Σημασία σε γραμμή και σχέδιο
·
Έργο: «Νέος που κάθεται» από
χρωματισμένο γύψο, συνδυασμός κλασικής παράδοσης κ επιμήκυνση μορφής (γοτθικό),
κομψότητα στάσης μορφής (Αναγέννηση), προσωπικός χαρακτήρας έργου (ψυχοσύνθεση
ζωγράφου)
Ο «Γαλάζιος Καβαλάρης» (Der Blaue
Reiter)
(1912- 1916)
Ιδρυτής: Wassily Kandinsky
Όνομα από σχέδιο
(αγαπημένο θέμα/χρώμα) Καντίσκυ σε
περιοδικό των Καντίσκυ κ Μαρκ
Χαρακτηριστικά:
·
Αισιοδοξία, θετικά συναισθήματα
·
Πνευματικός κ καλλιτεχνικός
προβληματισμός
·
Ελεύθερη έκφραση συναισθημάτων:
στάδιο αφαίρεσης
·
Όχι πρόγραμμα εργασίας από κοινού
·
Όχι πρόθεση για κοινωνική
μεταρρύθμιση, όπως «Γέφυρα»
·
Ενδιαφέρον για α. σχέση ζωγραφικής
με τη μουσική (Καντίσκυ), β. τέχνες πρωτόγονων λαών κ παιδιών
·
Η τέχνη ως μορφή πνευματικής ή
σχεδόν θρησκευτικής επικοινωνίας
·
Συμβολή «Γαλάζιου Καβαλάρη» σε
επικράτηση αφαίρεσης
·
Wassily
Kandinsky, Franc Marc, August Macke, Paul Klee
Wassili Kandinsky (1866-1944)
Α΄περίοδος: πρώτες
προσπάθειες ζωγραφικής
Β΄περίοδος:
ονειρικά τοπία, σχέση με φωβισμό κ εξπρεσιονισμό, ίδρυση «Γαλάζιου Καβαλάρη»
Γ΄περίοδος:
αφηρημένη καλλιτεχνική έκφραση
Δ΄περίοδος: έργα
Ρωσίας κ Bauhaus, γεωμετρικές μορφές, ψυχρά χρώματα
Ε΄περίοδος: έμφαση
σε διακοσμητικότητα, πλούσια χρωματική κλίμακα
Στάδια
ανακάλυψης αφηρημένης τέχνης: τρεις τύποι έργων
Καντίσκυ 1910-1920
(αφηρημένη έκφραση,
καθαρότητα μορφών, δύναμη χρωμάτων, ευαισθησία, λυρική διάθεση: μουσική)
·
Αυτοσχεδιασμοί (ασυνείδητες, αυθόρμητες εκφράσεις εσωτερικού χαρακτήρα, μη υλικές εκ
φύσεως, οπτική μουσική)
·
Εντυπώσεις (εντυπώσεις κατευθείαν από τη φύση)
·
Συνθέσεις (εκφράσεις εσωτερικού συναισθήματος, αυθόρμητοι σχηματισμοί
χρωμάτων/γραμμών προσαρμοσμένοι σε προκαθορισμένο σχέδιο)
Έργα Καντίνσκυ:
- εντύπωση αυθόρμητου
αποτελέσματος εσωτερικής συναισθηματικής έντασης (αλλά κάθε πινελιά, κάθε
γραμμή έχουν τη θέση τους)
- Στόχος: να δωθεί
στο περιεχόμενο πνευματικό χαρακτήρα
- Ενδιαφέρον για
θεοσοφία κ ανθρωποσοφία Steiner.
Μελέτες Καντίσκυ:
α. «Για τον
πνευματικό στην τέχνη», η τέχνη ως αποτέλεσμα εσωτερικής, ψυχολογικής κ
πνευματικής ανάγκης δημιουργού,
β. «Σημείο, Γραμμή,
Επίπεδο. Συμβολή στην ανάλυση των ζωγραφικών στοιχείων», βάσεις για
επιστημονική προσέγγιση αφηρημένης τέχνης.
Περίοδος «Γαλάζιου
Καβαλάρη»:
·
Αφαίρεση
·
εξπρεσιονιστική διάθεση,
·
γραμμή με ένταση
(πολύπλοκο/δυναμικό σχέδιο),
·
χρώμα με δραματικότητα= κοντά σε
αφηρημένο εξπρεσιονισμό (κίνημα μετά ‘45: Η.Π.Α.)
Franz Marc
·
Αφομοίωσε διδάγματα α. ιμπρεσιονισμού,
β. κυβισμού, γ. ζωγραφικής Ρομπέρ Ντελωναί, δ. δυναμική κίνηση φουτουριστών
·
Ο καλύτερος ζωγράφος ζώων από
εποχή προϊστορικού ανθρώπου. Τον απασχολούσε ο τρόπος που το ζώο βλέπει τον
κόσμο.
·
Θεματογραφία: ζώα, λίγα γυμνά και
τοπία
·
Χρώμα: συμβολικό
·
Καμπυλόγραμμες φόρμες: μουσικότητα (Έργο: «Μπλε άλογα»)
·
Έργο: «Αντιμαχόμενες μορφές»,
αφηρημένο, θυμίζει κυβισμό και ορφισμό, μεταμόρφωση ζωικής ενέργειας σε
αφηρημένα σχήματα, διείσδυση στις πηγές της παγκόσμιας ψυχικής ενέργειας
2.3. Κυβισμός (1907-1914)
Κυβισμός
εμφανίζεται κατά την παρακμή του φωβισμού ως αντίδραση απέναντι στη
συναισθηματική κ ενστικτώδη ερμηνεία του κόσμου
- Πεποίθηση: όχι
περιορισμός έργου τέχνης σε φαινομενική αναπαράσταση αντικειμένου (καλλιτεχνική
πραγματικότητα διαφορετική από οπτική εικόνα αντικειμένου)
- Μια από τις
επιταγές του κυβισμού: αναπαράσταση πολυδιάστατου αντικειμένου/χώρου σε μια
δισδιάστατη επιφάνεια
Εντελώς καινούρια
εικαστική έκφραση που περιλάμβανε:
·
Ανάλυση φαινομένων, αναγωγή τους στα πρωταρχικά σχήματα (διάλυση αντικειμένου στα
συστατικά του στοιχεία= νέα μορφή, περισσότερες όψεις, απόδοση βάθους: διάλυση
σε γεωμετρικά σχήματα και ανασύνθεση νέου χώρου
·
Περιορισμός χρωμάτων σε λίγους ουδέτερους τόνους
·
Άρνηση προοπτικής
Θέματα Pablo Picasso, Georges Braque (δημιουργοί κυβισμού):
·
ξεκίνημα με τοπίο κ ανθρώπινη
μορφή
·
περιορισμός σε θέματα όπως νεκρές
φύσεις με τραπέζια, μπουκάλια, ποτήρια, μουσικά όργανα (απόδοση χωρίς
πάθος, ψυχρά, με λογική διατύπωση)
Κυβιστικά έργα= όχι
αφηρημένα, αναφορές στον πραγματικό κόσμο
Παράγοντες
δημιουργίας νέας τεχνοτροπίας:
·
Έργο Σεζάν (οργάνωση χώρου με χρήση χρώματος σε επίπεδα/όγκους, όχι προοπτική)
·
Γλυπτική Αφρικής και Ωκεανίας (σχηματοποίηση: αντινατουραλιστική θεώρηση γλυπτών)
Κυβισμός: τρία
στάδια
·
1907-1909 περίοδος Σεζάν ή
πρωτοκυβιστική
·
1910-1912 αναλυτικός κυβισμός
·
1913-1914 συνθετικός κυβισμός
Pablo Picasso (Δημιουργός Κυβισμού)
·
Συνεχής αναζήτηση (όχι μία
θεματική και τεχνοτροπική κατεύθυνση)
·
Εκφράστηκε με: ζωγραφική,
γλυπτική, χαρακτική, κεραμική
·
Γαλάζια περίοδος: (α΄φάση δημιουργίας: 1901-1904):
- έντονη
εκφραστικότητα (συσχέτιση με φιλοσοφία Σοπενάουερ/Νίτσε/Ιψεν κ.α.),
- τάση για
μονοχρωμία (γαλάζιο),
- μελαγχολία,
πνευματική αποξένωση, απαισιοδοξία, μοναξιά
- Θεματολογία:
μητέρα, παιδί, φτώχεια, πόνος
- Έργο: «Γεύμα του
τυφλού», ισπανικός χαρακτήρας (Βελάσκεζ), ψυχολογική ένταση, εσωτερικότητα,
μανιεριστική ανατομία (Θεοτοκόπουλος), αξιοπρέπεια φτώχειας (ισπανικό
χαρακτηριστικό)
·
Ρόδινη περίοδος ή Περίοδος τσίρκου (1905):
- ελαφρότερα/πλούσια/φωτεινά
χρώματα (ρόδινο),
- τρυφερή
απεικόνιση μορφών
- Θεματολογία: κόσμος
τσίρκου
·
1906:
- μνημειακός, πιο
πλαστικός τρόπος,
- μορφές
φαρδιές/βαριές, με ηρωϊκό χαρακτήρα.
- Ενδιαφέρον για
ιβηρική τέχνη, αφρικάνικη πλαστική, ζωγραφική Σεζάν (πρωταρχική μέθοδος
ανάλυσης των αντικειμένων στα βασικά γεωμετρικά του σχήματα)
Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν (του Pablo Picasso)
·
Σχέση με τελευταία έργα Σεζάν
(«Λουόμενες»)
·
Στοιχεία από αιγυπτιακή γλυπτική +
μορφές Γκωγκέν + μεσαιωνικά γλυπτά Ισπανίας + αφρικανικά ξυλόγλυπτα (Κονγκό,
Ακτή Ελεφαντοστούν)
·
Απόδοση μορφών με γωνιώδη επίπεδα
που ξεφεύγουν από αρχική τους θέση= κυβιστικό
·
Καταστρατήγηση συμβατικής
προοπτικής: δημιουργία χώρου από σώματα μορφών, σπασμένος χώρος σε πολλά
επίπεδα κ πυκνός σα σώμα
·
Περιφρόνηση για κάθε ευρωπαϊκό
παραδοσιακό κανόνα ομορφιάς
Pablo Picasso και Georges
Braque
1908-1914: δούλευαν
μαζί
Μελέτη διφορούμενης
προοπτικής Σεζάν:
α. φυσικό
αντικείμενο στο χώρο,
β. περιοχή χρώματος
στον πίνακα
Διαφορά από
Σεζάν: φωτισμός επιπέδων από διαφορετικές
κατευθύνσεις, δημιουργία χώρων εκτός πραγματικότητας, εντύπωση γλυπτού
1908-1910 (τοπία)
·
Georges Braque: Τοπία, γεωμετρικές απλοποιήσεις αρχιτεκτονημάτων κ δέντρων, σοβαρά
γκρίζα, καφέ, πράσινα χρώματα= παράδειγμα Σεζάν
Έργο: «Σπίτια και
δέντρα»
·
Pablo Picasso: Τοπία, ουδέτερα χρώματα (γκρίζο/καφέ/ώχρα/μαύρο/πράσινο), γεωμετρική
τάση για απόδοση χώρου σε επίπεδα
Έργο: «Τρεις
γυναίκες»
1910-1912 αναλυτικός
κυβισμός:
·
ανάλυση, γραμμές/επίπεδα,
·
ελάχιστη σχέση με οπτική
πραγματικότητα,
·
κίνδυνος μετατροπής κυβισμού σε
διακοσμητικό πλαίσιο, είδος αφηρημένης ζωγραφικής)
·
Pablo Picasso: Έργο «Γυναικείο γυμνό»
·
Georges Braque:
Έργο «Πορτογαλέζα»
1912-1914
συνθετικός κυβισμός: προσπάθεια επαναφοράς πραγματικότητας στα ζωγραφικά έργα
·
Georges Braque:
- χρήση γραμμάτων ως εκφραστικό
στοιχείο κοντά σε πραγματικότητα,
- εισαγωγή αντικειμένων
στους πίνακες (πχ εφημερίδες),
- ανάμειξη χρωμάτων
με άλλα υλικά (άμμο, πριονίδια, ρινίσματα σιδήρου) = στέρεη υφή ζωγραφικής
επιφάνειας)
- Επινόηση: παπιέ
κολέ (χαρτί κολημένο στο μουσαμά)
·
Pablo Picasso: μίμηση περιβάλλοντος
- Επινόηση: κολάζ
(επικόλληση ξένων προς τη ζωγραφική υλικών (γράμματα + αντικείμενα)
- Έργο: «Νεκρή φύση
με ψάθινη καρέκλα»
·
Καλλιτεχνικές διαδικασίες Picasso και Braque: έννοια πίνακα-αντικειμένου
(πίνακας ανεξάρτητος από εξωτερική πραγματικότητα + αναπαραγωγή πραγματικότητας)
·
Νέα αντίληψη χώρου = σταθμός σε ιστορία ζωγραφικής
·
Αργότερα: όχι χρήση αντικειμένων
από τους ζωγράφους αυτούς, δημιουργία χώρου με ζωγραφική που μοιάζει με
κολάζ. Έργο: «Αρλεκίνος» του Πικάσο.
Το έργο του Picasso μετά
τον κυβισμό
Έργο: «Γκερνίκα»
·
με περιορισμένο αριθμό μορφών
απεικόνισε αγωνία ολοκληρωτικού πολέμου
·
Χώρος ακαθόριστος και
προβληματικός.
·
Σύνθεση: πυραμίδα,
παραλληλόγραμμα, ανισοσκελή τρίγωνα (αίσθηση ασφάλειας και δυναμισμού)
·
Έφραση: στοιχεία εξπρεσιονισμού,
κυβισμού κ σουρεαλισμού (συμβολισμός θεμάτων: μητέρα κ παιδί–Pieta, γυναίκα με λάμπα–Άγαλμα
Ελευθερίας, χέρι νεκρού στρατιώτη–ηρωική αντίσταση, ταύρος–δυνάμεις σκότους,
άλογο–σύμβολο Καλού)
Γλυπτική
Μεταφορά
πολυδιάστατου αντικειμένου σε τρεις διαστάσεις.
Πικάσσο: μεγαλύτερη ακόμα
επίδραση σε γλυπτική (έργα κυβιστικής γλυπτικής)
·
Έργο: «Κεφάλι γυναίκας, Fernande» (χαλκός),
στρογγυλεμένοι όγκοι= σειρές επιπέδων, αντανακλούν ή αιχμαλωτίζουν το
φως: αίσθηση σταθερού όγκου/επιφάνειας μαλακής
·
Έργο: «Κιθάρα» (φύλλο μετάλλου κ
σύρμα) = συνθετικός κυβισμός - έργο που μπορεί να διαλυθεί και να
ξανασυσταθεί, έργο που υπακούει σε δικούς του νόμους= νέα ανεξάρτητη
πραγματικότητα. Απελευθέρωση γλυπτικής από παραδοσιακό τρόπο δουλειάς κι από
γνωστά υλικά.
Ορφισμός (1909-1914)
Όνομα από
Απολλιναίρ: επαναφορά χρώματος στον κυβισμό + μουσικότητα
Robert Delaunay:
·
Επανέφερε χρώμα, φως, μουσική
κίνηση στη ζωγραφική του κυβισμού
·
Πεποίθηση: δημιουργία αίσθησης
κίνησης στο χώρο μόνο με αντιθέσεις χρωμάτων
·
Έργα: «Δίσκοι», «Κυκλικές φόρμες»:
τα πρώτα μη παραστατικά έργα από Γάλλο
Μοτίβο κύκλου +
μικρότερων διαιρεμένων σε τέταρτα κύκλων, χρώματα από ζωντανά σε αδύναμα=
δυναμισμός. Χωρίς σημασία το θέμα.
2.4. Φουτουρισμός (1908-1916)
Φουτουρισμός (future): λογοτεχνικό
κίνημα, Marinetti
Αντίδραση
διανοουμένων εποχής για μουσειακό χαρακτήρα καλλιτεχνικής παράδοσης Ιταλίας κ
καλλιτεχνική απραξία 19ου αιώνα: απόρριψη παρελθόντος, αποθέωση
παρόντος/μέλλοντος
·
Αίτημα: καταστροφή βιβλιοθηκών,
μουσείων, ακαδημιών, πόλεων παρελθόντος
·
Ομορφιά επανάστασης, πολέμου,
ταχύτητας, δυναμισμού τεχνολογίας
·
Στοιχείο αναρχισμού: εναντίον
αστικής τάξης (χρησιμοποιηθήκε υπέρ φασισμού)
·
Κύριο χαρακτηριστικό: ταυτόχρονη
αναπαράσταση πολλαπλών φάσεων κίνησης (δεν θα είχε ανακαλυφθεί χωρίς τον
κυβισμό, επιρροές και από νεοϊμπρεσιονισμό, φωβισμό)
·
Προγραμματικές δηλώσεις
φουτουρισμός= απόρριψη ιδέας αναλυτικής τέχνης βασισμένης σε εμπειρίες
εργαστηρίου (όχι μελέτη όπως έκανε ο κυβισμός)
·
Ταύτιση καλλιτέχνη και θεατή
·
Μοντέρνα ζωή= βιομηχανική
ανάπτυξη, πόλη, φως, ταχύτητα (νέα ψυχολογική διάσταση)
Umberto Boccioni (γλυπτική/ζωγραφική):
·
Έργο: «Μοναδικές μορφές συνέχειας
στο χώρο», μορφή που βαδίζει ορμητικά (σύγκριση με Νίκη Σαμοθράκης: ιμάτια
ανεμίζουν προς τα πίσω).
Στόχος: α. όχι
προσπάθεια δημιουργίας ανθρώπινου σώματος, αλλά απόδοσης της κίνησής του, β.
παρουσίαση θέμα από παράδοση με σύγχρονο τρόπο (ζωή= επέκταση στο χώρο)
Giacomo Balla (ζωγράφος):
·
Αποδοση κίνησης + ταυτόχρονες
όψεις θέματος
·
Έργο: «Λουρί σκύλου σε κίνηση ή
Δυναμισμός ενός δεμένου σκύλου», πολλαπλασιασμός ποδιών για απόδοση κίνησης +
φωτογραφικό εφέ οριζόντιων γραμμών (γρήγορο πέρασμα μικρών αντικειμένων), σαν
καταγραφή από φωτογραφική μηχανή με ανοιχτό διάφραγμα
2.5. Αφηρημένη τέχνη
Φόρμα έξω από
δίκτυο παραστατικών σχημάτων= έργο «μη αντικειμενικής»
τέχνης (δεν έχει σχέση με αντικειμενική πραγματικότητα)
Σποραδικές μορφές
αφαίρεσης (σκοπός: υποκειμενική ερμηνεία κόσμου):
·
«Γαλάζιος Καβαλάρης» (γερμανικός
εξπρεσιονισμός)
·
Robert
Delaunay (ορφισμός)
·
Giacomo
Balla (φουτουρισμός)
Μετά α΄παγκόσμιο
πόλεμο: συστηματική προσπάθεια ομάδων καλλιτεχνών να επιβάλουν νέα οπτική
πραγματικότητας με νέα εικαστική γλώσσα (Ρωσία, Κάτω Χώρες, Γερμανία)
·
Παραίτηση από μίμηση ή ερμηνεία
αντικειμένου
·
Έκφραση αποκλειστικά μέσα από φόρμες
ή χρώματα
·
Τέχνη «αφηρημένη» ή «μη
αντικειμενική» ή «μη παραστατική ή «ανεικονική»
Ρωσική καλλιτεχνική πρωτοπορία
Από 18ο
αιώνα η Ρωσία είχε στενές σχέσεις με Δύση= επιρροές
Αρχές 20ου
αιώνα: μεγάλες συλλογές έργων τέχνης Shchukin κ Morozov (ιμπρεσιονιστών, νεοϊμπρεσιονιστών,
φωβιστών, κυβιστών κλπ) + φουτουρισμός Marinetti= διαμόρφωση ρώσικης καλλιτεχνικής
πρωτοπορίας α΄μισού 20ου αιώνα.
Kasimir Malevich και σουπρεματισμός
·
Εικαστικό κ θεωρητικό έργο=
εξέλιξη τέχνης
Οδήγησε κυβισμό
σε απόλυτη γεωμετρική αφαίρεση (κυβοφουτουρισμός)
·
Έργο: «Βασικό σουπρεματιστικό
στοιχείο» (τετράγωνο), απελεύθερωση τέχνης από βάρος αντικειμένου
·
Νέο στιλ: σουπρεματισμός (supremus= ύψιστο, απόλυτο,
εξαίρετο)
Σουπρεματισμός=
υπεροχή καθαρού συναισθήματος στη δημιουργική τέχνη
Τετράγωνο=
θεμελιώδες, υπέρτατο καλλιτεχνικό στοιχείο.
·
Έργο: «Λευκό πάνω σε λευκό»,
απόλυτη αφαίρεση (τετράγωνο= ένα με το άπειρο)
·
Όχι παγίδευση καλλιτέχνη από
τετράγωνά του, ναι λογική εξέλιξη σχημάτων (κύκλος, τρίγωνο, δύο όμοια
τετράγωνα, δύο άνισα τετράγωνα, σε άλλες θέσεις, καμπύλα σχήμματα κ γραμμές, είδος
τρίτης διάστασης= ανάμειξη άκρων επιπέδων με βάθος)
·
Λίγα χρώματα πρώτων έργων: μαύρο,
κόκκινο, γκρίζο, λευκό
Αργότερα: προσθήκη
και άλλων συπληρωματικών + ανάμεικτοι τόνοι
·
Έργο: «Σουπρεματιστική σύνθεση,
μαύρο τραπέζιο και κόκκινο τετράγωνο», δυναμική δραστηριότητα στις σχέσεις
ανάμεσα σε μεγάλα κ μικρά γεωμετρικά σχήματα
·
(Πιστός χριστιανός, πολλές φορές
σχημάτιζε σταυρούς με τα σχήματά του)
·
1922: τέλος σουπρεματισμού
Ρωσικός κονστρουκτιβισμός
(αρχές: Γαλλία, κίνημα: Ρωσία)
Κονστρουκτιβισμός (construct= κατασκευάζω):
νέα εξέλιξη στη γλυπτική
- Αντικατάσταση
σκοτεινής, πυκνής μάζας με αντιληπτό χώρο, το κενό ως ορατό
- συνέχεια
πειραματισμών κυβιστών (πχ χρήση κολάζ στη γλυπτική=Πικάσσο)
- μανιφέστο
Μποτσιόνι: χρήση πολλών υλικών κι όχι μόνο μάρμαρο ή μπρούτζο
·
Κυρίαρχο στοιχείο: χώρος
·
Έργο ρεαλιστικό: βασίζεται σε
πραγματικότητες χώρου κ χρόνου
·
Έργο δυναμικό: ροή
γραμμών/σχημάτων σε ρυθμό κίνησης
·
Έργο αντικειμενικό: αντανακλά
πραγματική φύση κόσμου
(Απόρριψη
παραδοσιακής γλυπτικής: νατουραλιστική, στατική, υποκειμενική)
·
Υλικά: ξύλο, μέταλλο, γυαλί,
πλαστικό
Vladimir Tatlin (ιδρυτής ρωσικού κονστρουκτιβισμού):
·
Έργα: «Ζωγραφισμένα ανάγλυφα και
κατασκευές σε ανάγλυφο»
- πιο αφηρημένα από
έργα Πικάσο κ συμβολικές φόρμες Μποτσιόνι),
- χρήση και ευτελών
υλικών (παλιό σίδερο, κονσέρβα, σπασμένο γυαλί κλπ)
·
Μακέτα «Μνημείο για την Τρίτη Διεθνή»
(ξύλο, μέταλλο, γυαλί)
- Έργο
κοστρουκτιβιστικής γλυπτικής + έργο αρχιτεκτονικής
- Δεν υπάρχει
συμπαγής μάζα, αλλά εντυπωσιακός σκελετός από μέταλλο + 4 αίθουσες με τοίχους
από γυαλί.
- Συνοψίζει απόψεις
του για έργο τέχνης
α. ως κατασκευή με
μοντέρνα υλικά,
β. χρήσιμο,
γ. συμβολή στην
ευτυχία της ανθρωπότητας
·
Κοινωνική αποστολή τέχνης κ δημιουργών της. Τέχνη με χρηστικό χαρακτήρα (αντίθετα από Μάλεβιτς).
Καθεστώς μετά
από Ρώσικη Επανάσταση: Αμφισβήτηση χρησιμότητα
κοστρουκτιβισμού κ σουπρεματισμού. Τέλος σουπρεματισμού. Κονστρουκτιβισμός μόνο
σε θεωρητικό επίπεδο.
Ντε Στιλ (De Stijl: περιοδικό)
Αναζήτηση νέας
τεχνοτροπίας μετά το α΄παγκόσμιο πόλεμο: Ολλανδία
Ντε Στιλ: κοινά
χαρακτηριστικά με σουπρεματισμό
Κίνημα ζωγραφικής,
γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, εσωτερικής διακόσμηση
·
Στόχος: γεωμετρική απλοποίηση
μορφών κ αναγωγή τους σε επίπεδες επιφάνειες με κάθετες και οριζόντιες
γραμμές σε ορθές γωνίες
·
Χρώματα: κόκκινο, κίτρινο, μπλε +
μαύρο, άσπρο, γκρίζο
Piet Mondrian:
·
Ήθελε να ανακαλύψει «καθαρά» μέσα
αποκάλυψης παγκόσμιας αρμονίας. Τα έργα του είναι σαν τμήματα σειράς που
εξελίσσεται. Λίγοι συνεχιστές.
·
Έργο: «Σύνθεση VII», έργο αφηρημένο, δεν
αναγνωρίζεις θέμα
·
Έργο: «Σύνθεση με κόκκινο, μπλε,
κίτρινο και γκρίζο», τετράγωνα + ορθογώνια, τοποθετημένα χαλαρά, αίσθηση
βάθους: γκρίζα τετράγωνα (δημιουργία άλλης διάστασης)
·
Έργο: «Φοξ Τροτ Α», οι γραμμές
φτάνουν στις άκρες, όχι πια γκρίζο, μικρός αριθμός ορθογωνίων, λίγα πρωταρχικά
χρώματα (μαύρο/άσπρο), διαφορετικό πάχος γραμμών
·
Έργο του: διακόσμηση εσωτερικών
χώρων κ αντικειμένων καθημερινής χρήσης.
·
Πνευματικές αρετές έργου Mondrian:
- απόλυτη
καθαρότητα, αρμονία, νηφαλιότητα, ισορροπία= πνευματικό υπόβαθρο
καλβινιστικού δόγματος
Ο γλύπτης Constantin
Brancusi (γλυπτική διαδικασία αφαίρεσης)
·
Γλυπτική προσωπική με παγκόσμιο
και διαχρονικό χαρακτήρα
·
Πανάρχαια πρακτική γλυπτικής
(πέτρα/μέταλλο) + επεξεργασία γυαλισμένης επιφάνειας
·
Όχι εγκατάλειψη μορφής, αλλά
συνεχή ενασχόληση με ίδιο θέμα= ανεικονικά γλυπτά
·
Εμμονή με πουλιά/πέταγμα. Έργα: «Maistra» (μυθικό πουλί
ρουμανικής λαϊκής παράδοσης), «Πουλί στο χώρο» (αφηρημένη εικόνα πουλιού,
σύλληψη πετάγματος, ασώματη υπόσταση: γυάλισμα σαν καθρέφτης, νέα έννοια
συνέχειας πλαστικού όγκου κ ελεύθερου χώρου.
·
Τέλεια επεξεργασμένα γλυπτά πάνω
σε πέτρινες βάσεις κ ελάχιστα κατεργασμένα ξύλινα βάθρα ή από κορμούς δέντρων: μυστική
σύζευξη ανάμεσα σε άυλες αστραφτερές επιφάνειες έργων-συμβόλων και στερεή,
γήινη μάζα
·
Ακραία σχηματοποίηση κ απουσία εξατομικευμένων χαρακτηριστικών= σχέση με παλαιότερους
πολιτισμούς (Κυκλαδικός) κ πρωτόγονη τέχνη: αντίθεση με παράδοση ευρωπαϊκής
γλυπτικής
2.6. Μεταφυσική ζωγραφική (Pittura
Metafisica)–Giorgio De Chirico (1888-1978)
·
Αντίδραση στο φουτουρισμό,
εισαγωγή στον σουρεαλισμό (1910-1920)
·
Στατικότητα, ακινησία, (αντί κίνηση/βία φουτουρισμού)
·
Ανθρώπινες μορφές: κούκλες
(αντί μηχανές φουτουρισμού)
·
Θέματα: Αρχιτεκτονικά σύνολα,
νεκρές φύσεις κ.α. μακριά από συνηθισμένο τους περιβάλλον= δημιουργία νέας
ποιητικής/ονειρικής πραγματικότητας
Giorgio De Chirico:
·
Θέματα: αρχιτεκτονικά (κτίρια
Αναγέννησης), άδειες πλατείες, αγάλματα + χάρτες, ασυνήθιστα αντικείμενα,
περίεργοι συσχετισμοί, ανδρείκελα (κούκλες-μανεκέν ραφτών)
·
Έργα: «Μυστήριο και μελαγχολία
ενός δρόμου», «Το τραγούδι του έρωτα», ατμόσφαιρα σιωπής, μυστηρίου.
·
Διαμόρφωσε γλώσσα πάνω στην οποία
βασίστηκαν αργότερα οι σουρεαλιστές
Χαρακτηριστικά
μεταφυσικής ζωγραφικής:
·
Ονειρικός/Αινιγματικός χαρακτήρας
·
Ατμόσφαιρα σιωπής
·
Αίσθηση αποξένωσης/μοναξιάς
·
Συνδυασμός ετερόκλητων
αντικειμένων + παραδοσιακός τρόπος αναπαράστασης
2.7. Νταντα (Dada)
Ντανταϊσμός: το πιο
βίαιο κ αμφιλεγόμενο καλλιτεχνικό κίνημα 20ου αιώνα
Tristan Tzara: νταντά= κατάσταση του νου, παρά τεχνική ή στιλ
Εμφάνιση: 1915 σε
Ζυρίχη (Hugo Ball: Cabaret Voltaire) + Ν. Υόρκη (ουδέτερα κράτη στον α΄
παγκόσμιο πόλεμο)
·
Αντίδραση στον πόλεμο, στην
υποκρισία (απογοήτευση, κούραση, πικρία + ελπίδα)
·
Πνεύμα νταντά: αντίδραση,
απόρριψη παραδοσιακών αξιών και κοινωνικών συμβάσεων, απόρριψη ευρωπαϊκού
πολιτισμού, ένωση υπό το όνομα του Βολταίρου
·
Νταντά: δραστηριότητες Cabaret Voltair (λογοτεχνικό/καλλιτεχνικό κέντρο)
·
Dada: ρουμανικά=ναι! ναι!, γαλλικά: παιδικό ξύλινο αλογάκι, γερμανικά:
σύμβολο ανοησίας και αφέλειας)=
- διάθεση για παιχνίδι
- εξάρτηση από ένστικτο
- τυχαίο, αυτόματο,
παράλογο
·
Τα σημαντικότερα μέλη του Dada στράφηκαν σε
σουρεαλισμό
Jean (Hans) Arp: (Ζυρίχη)
Παπιέ κολέ Μπρακ +
έργα Πικάσσο: πειραματισμός Arp με τυχαίο και αυτόματο
·
Βάση τέχνης Arp: τυχαία μέθοδος
(θεωρητικά κανένας έλεγχος καλλιτέχνη)
·
Αισθητκή αξία που αντιτίθεται σε
ισχυρισμό ότι νταντά= αντι-τέχνη
Marcel Duchamp (Γαλλία, Ντανταϊστική ομάδα Ν.
Υόρκης)
·
Πρώτα έργα: ανάμεσα σε
ιμπρεσιονισμό και στιλ φωβισμού (ζωντανά χρώματα, λιτές/εκφραστικές συνθέσεις)
·
Μετά: κυβισμός (διάσπαση
αντικειμένου σε πολλά μικρά γεωμετρικά τμήματα, χρώματα: γήινα)
·
Μετά: απομάκρυνση από και κυβισμό
και μηχανιστική όψη έργων.
Έργο: «Γυμνό που
κατεβαίνει τη σκάλα, Νο2» (μορφή σε συνεχόμενη κίνηση, περιορισμένα χρώματα,
όπως κυβιστές) Παράδοξο στοιχείο έργου: ανάλαφρη κίνηση (χάρη ανάλογη με έργα
Μποτιτσέλι) + γυμνό από ράβδους και σωλήνες.
·
Έτοιμα αντικείμενα (ready-mades): εισαγωγή νέας αισθητικής (καθοριστική για τέχνη)
Έργο τέχνης είναι
κάτι επειδή:
- το διαλέγει ο καλλιτέχνης και
- το τοποθετεί
με τρόπο διαφορετικό από λειτουργική τους ιδιότητα
·
Άρνηση τεχνικής κ εμπορικής
τους αξίας= αμφισβήτηση τέχνης και ζωής
·
Έργο: «Κρήνη», το έστειλε
υπογεγραμμένο στην Έκθεση Ανεξαρτήτων στη Νέα Υόρκη: το έκρυψαν (αρχή τους ήταν
να εκθέτουν κάθε έργο που έφερε υπογραφή καλλιτέχνη)
·
Έργο: «Παντρεμένη που ξεγυμνώνεται
ακόμη και από τους εργένηδες» ή «Το μεγάλο γυαλί», κατασκευή από κρύσταλλο,
χρώματα, φύλλο μολύβδου, υδράργυρο, δυσνόητο έργο, γρίφος. Συμβολικός
τρόπος παρουσίασης έρωτα, απραγματοποίητης επιθυμίας, αποθέωση γυναίκας. Όταν
έσπασε το έργο ο καλλιτέχνης θεώρησε ότι ολοκληρώθηκε.
·
Απόλυτος υποκειμενισμός στην εκτίμηση ενός έργου τέχνης
·
Έργο τέχνης= μια ερώτηση, μια ιδέα
(όχι συγκεκριμένο αντικείμενο)= εννοιολογική τέχνη
2.8. Σουρεαλισμός
Φαντασία + ιδέα
παραλόγου: αναζήτηση νέας αισθητικής λογοτεχνίας κ
ποίησης
Αρχικά: λύση με
Νταντά (Andre΄
Breton) Αλλά:
ντανταϊσμός = ακαδημαϊσμός (απόρριψη)
Αναζήτηση νέου
τρόπου έκφρασης από Breton:
·
Θεωρίες ψυχανάλυσης: όνειρα, παραισθήσεις, συνειρμοί λέξεων, ονειροφαντασίες= μέθοδος για καλλιτεχνική
δημιουργία= σουρεαλισμός
·
Σουρεαλισμός: όρος δημιούργημα
ποιητή Απολλιναίρ «Τα στήθη του Τειρεσία: σουρεαλιστικό δράμα σε δύο πράξεις
και έναν πρόλογο»
·
Α΄ σουρεαλιστικό μανιφέστο: 1924
Στόχος
σουρεαλιστών: εξερεύνηση ψυχικού κόσμου, έτσι ώστε αντίθετοι κόσμοι ονείρων κ
πραγματικότητας να μετασχηματιστούν σε είδος «απόλυτης πραγματικότητας»:
surrealite
·
Αυτοματισμός: καθαρή σκέψη χωρίς έλεγχο λογικής, πέρα από κάθε αισθητική ή
ηθική εκτίμηση: έμφαση σε λέξεις (λογοτεχνία/ποίηση)
·
Εικαστικές τέχνες: ρόλος τυχαίου +
σύμπτωσης (νταντα)
·
Επανάσταση εναντίον θεσμών,
φιλοσοφιών, αρχηγών κρατών, φιλοσόφων, ποιητών, καλλιτεχνών που οδήγησαν σε Α΄
Παγκόσμιο Πόλεμο. Ανάγκη για κοινωνική & πολιτική επανάσταση: ένταξη
καλλιτεχνών στο κομμουνιστικό κόμμα.
·
Πέρα από μανιφέστο Μπρετόν:
σουρεαλισμός= ασταθής ομάδα μεμονωμένων ατόμων, χωρίς ειδική τεχνοτροπία
·
Β΄ παγκόσμιος πόλεμος: οι
σουρεαλιστές καταφεύγουν στην Νέα Υόρκη
Έργο σουρεαλιστών= βάση
αφηρημένου εξπρεσιονισμού κ μεταπολεμικών κινημάτων στην αμερικανική τέχνη
Δύο τάσεις
σουρεαλισμού:
·
Απόλυτος, βιομορφικός ή
οργανικός σουρεαλισμός: ντανταϊστικής προέλευσης, Juan Miro, Andre
Masson (αυτοματισμός,
προσομοιάζει με αφηρημένη τέχνη, τα αντικείμενα απλώς υπονοούνται,
ομοιότητα με πραγματικά θέματα, συνήθως μέρη ανθρώπινου σώματος)
·
Παραστατικός σουρεαλισμός: εικονίζει αναγνωρίσιμα αντικείμενα ως προϊόντα ονείρων κ φαντασίας, Max Ernst, Salvador Dali, Yves Tanguy, Rene
Magritte, Paul Delvau κ.α..
Max Ernst:
·
Ταύτιση με μοντέλο Μπρετόν
(διείσδυση σε μυστικά φυσικού κόσμου με αποκάλυψη υποσυνειδήτου.
Δημιουργία νέου κόσμου όπου όνειρο= πραγματικότητα)
·
Ικανότητα να βλέπει οράματα: νέες
τεχνικές, όπως κολάζ, φροτάζ (επινόηση), στάξιμο, μηχανική κίνηση εκκρεμούς
+ τεχνική τελειότητα
Φροτάζ (frotter): παιδική τεχνική
(χαρτί πάνω σε αντικείμενο κ τρίψιμο με μολύβι)= κοντά σε αυτόματη γραφή (αν
και προσεκτική επεξεργασία από δημιουργό)
·
Έργο: «Ελέφας Κελεβής», πρώιμο
έργο, επιρροή από Τζόρτζιο ντε Κίρικο, εφιαλτικό όραμα, θυμίζει έργα τεχνικής
κολάζ (αντιπαράθεση ετερόκλητων στοιχείων)
·
Σειρά χαρακτικών: «Οι γυναίκες με
τα εκατό κεφάλια» ή «Οι γυναίκες χωρίς κεφάλια»
·
Αντιφατικός, εκκεντρικός,
μεγαλομανής σε σημείο παράνοιας. «Ο σουρεαλισμός είμαι εγώ», είπε.
·
Αφομοίωση κατακτήσεων τέχνης
παρελθόντος/παρόντος (επιδράσεις από Ιερώνυμο Μπος κ Πήτερ Μπρύγκελ, ιταλικό
μανιερισμό, διπλές εικόνες Τζουσέπε Αρτσιμπόλντο, οράματα Φυσσλι, Μπλέηκ,
Γκόγια, Ντε Κίρικο, Ερνστ)
·
Έργο: «Επιμονή της μνήμης», ένα
παραμορφωμένο πρόσωπο κ τέσσερα ρολόγια, μυρμήγκια, θάνατος, ρευστότητα χρόνου
Λεπτομερειακή
τεχνική (θυμίζει μικρογραφίες), χρώματα ακαδημαϊκών 19ου αιώνα, απέραντος/παράξενος
χώρος= σύμβολο σουρεαλιστικής φαντασίας
·
Έργο: «Εμφάνιση προσώπου και
φρουτιέρας σε παραλία», τριπλή εικόνα, ατμόσφαιρα ονείρου, τεχνοτροπία
ακαδημαϊκού επιπέδου= σουρεαλισμός
Rene Magritte:
·
Επιρροή από Ντε Κίρικο
(ατμόσφαιρα), Έρνστ (κολάζ), νταντά (πρόκληση/διαμαρτυρία)
·
Χρήση ακαδημαϊκής τεχνοτροπίας κ
άπειρων συνδυασμών
·
Τίτλοι περίεργοι που καθιστούν την εικόνα αινιγματική
·
Έργο: «Ανθρώπινη συνθήκη», καβαλέτο
μπροστά σε παράθυρο με ίδιο τοπίο, ταύτιση ζωγραφικού μέρους με φυσικό= νέα
πραγματικότητα
·
Έργο: «Βιασμός», γυμνό γυναικείο
κεφάλι με πρόσωπο-σώμα και λαιμό-φαλλό
·
Έργο: «Απόπειρα για το ανέφικτο»,
ζωγραφική χωρίς τελάρο= νέα πραγματικότητα
·
Τεχνάσματα:
- μεγέθυνση
λεπτομέρειας
- συνδυασμός
ανόμοιων αντικειμένων
- ζωή σε άψυχα
αντικείμενα
- ανεξαρτητοποίηση
αντικειμένου από γλωσσική αντιστοιχία
Joan Miro:
·
Από τους πιο ευαίσθητους κ
ποιητικούς εκφραστές 20ου αιώνα
·
Πρώτα σουρεαλιστικά έργα:
αισιοδοξία, χαρά της ελεύθερης δημιουργίας
·
Έργο: «Καλλιεργημένο χωράφι»,
φανταστικοί συνδυασμοί φυτικών κ ζωικών τύπων, σχηματοποίηση κ ζεστά χρώματα=
μαγική ατμόσφαιρα, ποιητική διάθεση, αισιοδοξία
·
Από 1923 και μετά: ολοκλήρωση
καλλιτέχνη (βιομορφικά θέματα, γεωμετρικά σχήματα, φανταστικά ζώα, αφηρημένες
κατασκευές + λυρικό χρώμα= ζωγραφικό πανηγύρι.)
·
Έργο: σειρά «Ολλανδικών
εσωτερικών» (έμπνευση από Βερμέρ, Στην), μεταφορά 17ου αιώνα στην
εποχή του= παιδικός κόσμος, μαγεία, ποίηση
·
1930-1940, ξέσπασμα εμφύλιου
πολέμου Ισπανίας: νέος, τραγικός κόσμος
Μορφές αφηρημένες,
τερατώδη χαρακτηριστικά, σκούρα/ουδέτερα χρώματα, επιθετική/απαισιόδοξη διάθεση
έργων.
·
Έργο: «Κεφάλι γυναίκας», αίσθηση
επικείμενης καταστροφής β΄παγκόσμιου πολέμου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου