Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΛΠ 22 - Ημερολόγιο Πορείας 2

Όποτε ξεκινάει η χρονιά, με τα βιβλία ακόμα να τρίζουν στο άνοιγμά τους, την αναμονή της πρώτης συνάντησης και με ένα καλοκαίρι να έχει μεσολαβήσει από τότε που αγανακτούσαμε και υπομέναμε το βασανιστήριο της εξεταστικής, είναι φυσικό να είμαστε γεμάτοι όρεξη για δουλειά.
Εκμεταλλευτείτε το.
Τώρα, που όλα είναι ακόμα καινούργια και ο ενθουσιασμός περισσεύει, στρωθείτε όσο μπορείτε περισσότερο στη δουλειά, πριν σας φύγει. Βρείτε ευκαιρίες κατά τη διάρκεια της μέρας, μείνετε λίγο παραπάνω πριν πέσετε το βράδυ για ύπνο, τώρα που δεν έχουμε ακόμα ξεκινήσει καλά-καλά. Όπως λέω και στον μικρό μου γιο: Ασχοληθείτε! Είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος να πάρετε φόρα και να φύγει κάποια ποσότητα ύλης πριν έρθει το θέμα της εργασίας. Χωρίς το θέμα, το διάβασμά μας είναι πιο καθολικό, δεν εστιάζουμε κάπου συγκεκριμένα, κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα η πρώτη μας επαφή με το αντικείμενο της ενότητας να είναι πιο σφαιρική και όχι μεμονωμένη στα συγκεκριμένα ζητήματα που ζητά εξ’ ορισμού η εργασία.
Αυτό ξεκίνησα να κάνω κι εγώ από χτες. Όπως ανέφερα στην προηγούμενη ανάρτηση, ξεκίνησα το διάβασμά μου από τον Mario Vegetti. Όπως γράφει το εμπροσθόφυλλο, πρόκειται για έναν σημαντικό ελληνιστή, ο οποίος διδάσκει Ιστορία της Αρχαίας Φιλοσοφίας στο ιταλικό πανεπιστήμιο της Παβία. Φωτογραφία του δεν υπάρχει, θα την αναζητήσω ωστόσο στο ίντερνετ γιατί θέλω να έχω και οπτική εικόνα αυτού που διαβάζω.
Για την πρώτη ΟΣΣ θα πρέπει να έχουμε ολοκληρώσει το κεφάλαιο 2 του βιβλίου του, το οποίο τιτλοφορείται Ιστορία της Αρχαίας Φιλοσοφίας, εκδ. Τραυλός. Α’ έκδοση: Ιούνιος 2000. Θυμηθείτε τα γνωστά περί βιβλιογραφίας όταν θα έρθει η ώρα, πλάγια γραμματοσειρά ο τίτλος του βιβλίου, αναφορά επιμελητών, μεταφραστών κτλ. Αν δεν τα θυμάστε, μη σκάτε, δε νομίζω ότι θα έπεφτα πολύ έξω αν έλεγα ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της πρώτης ΟΣΣ θα αναλωθεί για μία ακόμη φορά στο θέμα της βιβλιογραφίας...
Στα δικά μας όμως. Το κεφάλαιο 2 για όσους δεν έχουν ξεκινήσει ή δεν έχουν παραλάβει ακόμα τα βιβλία τους, παρουσιάζει μια γενική εικόνα των απαρχών της ελληνικής φιλοσοφίας, μια σύντομη επισκόπηση των σταθμών που θα πρέπει να θυμόμαστε, μετάβαση από το μύθο στο λόγο, τις νέες μορφές γνώσης και λόγου που τώρα γίνεται φιλοσοφικός, μια ανάλυση της έννοιας φιλοσοφία και η διαφορά της από την σοφία, τους σκοπούς και τους προβληματισμούς αυτού του κλάδου, ο οποίος για τους αρχαίους Έλληνες ήταν τρόπος ζωής, τις τροπές στη σκέψη με την εμφάνιση των φιλοσοφικών σχολών και ονομάτων όπως ο Παρμενίδης, ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης και το πέρασμα σε μια νέα μορφή φιλοσοφικής σκέψης, τον Νεοπλατωνισμό, με τον οποίο συντελείται μια επιστροφή στο θείο και το πρωταρχικό είναι, όπως συνέβαινε κατά κάποιον τρόπο στις μυθικές απαρχές, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την φιλοσοφία να εισέλθει στην μεσαιωνική περίοδο. Σελίδες: 24-40.
Μου πήρε περίπου πέντε ώρες  να ολοκληρώσω το κεφάλαιο. Με βοηθάει πολύ να βάζω πλαγιότιτλους, να αποκωδικοποιώ τις σελίδες με κάποιο διάγραμμα, να υπογραμμίζω τα σημαντικότερα. Στη φωτογραφία δείχνω ένα παράδειγμα του τι εννοώ. Είναι η σελίδα 34 του Vegetti, όπου γίνεται αναφορά στον Αριστοτέλη. Με το σχεδιάγραμμα έχω μια γρήγορη, απλοποιημένη και περιεκτική εικόνα αυτών που αναλύονται σε μια ολόκληρη σελίδα και μπορώ να το επαναφέρω εύκολα στη μνήμη μου όταν χρειαστεί. Το ίδιο κάνω και στο εγχειρίδιο, το οποίο θα ανοιχτεί ελπίζω σήμερα..

2 σχόλια:

Τ'όνομά μου Αναστασία είπε...

Καλή αρχή Ευαγγελία μου και καλό σου κουράγιο!!!

Να περνάς καλά!
;-)

evaggelia-p είπε...

@ Αναστασία
Να' σαι καλά, καλή μου, καλή συνέχεια σε ό,τι κάνεις!