Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2010

Ανοικτή επιστολή ΣΔΕΑΠ προς φοιτητές/-τριες του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Ανοικτή επιστολή προς τις Φοιτήτριες και τους Φοιτητές  του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

Αγαπητοί φοιτητές και φοιτήτριες,

Πριν λίγες ημέρες εκδηλώθηκε μία αυταρχική και αιφνιδιαστική παρέμβαση από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προς τη Διοικούσα Επιτροπή του ΕΑΠ, με αίτημα να απολυθεί το 30% των συμβασιούχων μελών Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΠ). Το γεγονός ότι ήδη είχαν υπογράφει οι ετήσιες συμβάσεις και όλα τα μέλη ΣΕΠ είχαν ξεκινήσει το εκπαιδευτικό έργο τους δεν απασχόλησε καθόλου το Υπουργείο, το οποίο, καθώς «οφείλει» στην Τρόικα μειώσεις προσωπικού και μείωση των δαπανών, βρήκε την «εύκολη» λύση, δηλαδή τους συμβασιούχους διδάσκοντες του ΕΑΠ.

Η υλοποίηση μιας τέτοιας απόφασης και μάλιστα στη μέση σχεδόν του ακαδημαϊκού έτους, θα οδηγούσε στην πλήρη απορρύθμιση όλων των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών του ΕΑΠ. Η απόλυση του 30% των 1700 περίπου συμβασιούχων θα οδηγούσε αναγκαστικά σε συμπτύξεις και συγκέντρωση των τμημάτων στις μεγάλες πόλεις. Τα νέα τμήματα θα ήταν υποχρεωτικά λιγότερα σε αριθμό (κατά 30%) σε σχέση με τα υφιστάμενα, με αποτέλεσμα υπεράριθμα τμήματα και επιπλέον επιβάρυνση των φοιτητών με το κόστος μετακίνησης.

Όπως γνωρίζετε, στις διεθνείς πρακτικές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ισχύει ο κανόνος των 20 περίπου φοιτητών ανά τμήμα, προκειμένου να παρέχεται υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και να διασφαλίζεται η ευχερής συνεργασία φοιτητή-καθηγητή. Σήμερα στο ΕΑΠ ο μέσος όρος φοιτητών/τριών σε κάθε τμήμα είναι ήδη πολύ υψηλότερος (πλήρες τμήμα 31±4 φοιτητές – συνήθως είναι 33), γεγονός που έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα των σπουδών και της εκπαίδευσης. Η οριακή αυτή συνθήκη θα επιδεινωθεί περαιτέρω αν το Υπουργείο Παιδείας προχωρήσει στην απόλυση του 30% του προσωπικού και ο αριθμός των φοιτητών ανά τμήμα μπορεί να φτάσει και τους 40, επιφέροντας ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η μείωση των διδασκόντων κατά 30% θα οδηγούσε στην κατάργηση τμημάτων στις πόλεις της περιφέρειας, γεγονός που θα υποχρέωνε ένα μεγάλο μέρος από εσάς να ταξιδεύει ακόμη πιο μακριά για να παρακολουθήσει τις Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις (ΟΣΣ) και για να λάβει μέρος στις τελικές εξετάσεις. Και βέβαια, αυτό θα επιβάρυνε και άλλο το κόστος των σπουδών σας, θα δυσχέραινε τη συμμετοχή σας στις ΟΣΣ - κομβικοί σταθμοί στην εκπαιδευτική διαδικασία, υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο το επίπεδο των σπουδών σας.

Το παράδοξο αυτής της αιφνίδιας απόφασης του Υπουργείου είναι ότι ο αριθμός των μελών ΣΕΠ δεν βαρύνει παρά ελάχιστα τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι αμοιβές των μελών ΣΕΠ καλύπτονται από τα δικά σας δίδακτρα, που έχετε ήδη καταθέσει στο ΕΑΠ πριν ξεκινήσει το ακαδημαϊκό έτος. Με άλλα λόγια, τα μέλη ΣΕΠ στο ΕΑΠ δεν είναι «υπεράριθμοι», καθώς προσλαμβάνονται κάθε έτος με βάση τον αριθμό των τμημάτων που δημιουργούνται και αμείβονται με τα χρήματα που εσείς καταβάλλετε. Συνιστά πολιτική αστοχία να συρρικνώνεται και να υποβαθμίζεται το εκπαιδευτικό έργο του ΕΑΠ, να πληρώνουν τη δημοσιονομική κρίση φοιτητές και συμβασιούχοι διδάσκοντες, αυτοί που τόσα χρόνια, με ακριβά δίδακτρα και χαμηλούς μισθούς μοχθούν να κρατήσουν ψηλά το επίπεδο των σπουδών και το κύρος του ΕΑΠ στην ελληνική κοινωνία.

Η Διοικούσα Επιτροπή του ΕΑΠ, αναλογιζόμενη προφανώς τα νομικά ζητήματα αλλά και τα τεράστια προβλήματα που θα δημιουργούσε μια τέτοια απόφαση σε όλα τα Προγράμματα Σπουδών κατάφερε να «πείσει» το Υπουργείο να αναστείλει το αίτημά του. Ωστόσο, τα σχέδια για απολύσεις θα επανέλθουν το καλοκαίρι, όταν θα γίνει ο προγραμματισμός για το επόμενο έτος, ενδεχομένως, όμως, να επιχειρηθούν και άμεσα με υιοθέτηση ανάλογων όρων και προϋποθέσεων – ποιος θα τους ελέγξει άραγε; - στη νέα προκήρυξη για την πρόσληψη μελών ΣΕΠ.

Έχετε το «προνόμιο» να είστε φοιτητές και φοιτήτριες του μοναδικού ελληνικού πανεπιστημίου που λειτουργεί με δίδακτρα και υπάρχει χάρη στα δικά σας χρήματα και όχι στις κρατικές επιχορηγήσεις. Θα έπρεπε λοιπόν να απευθυνθούν και σε σας και να ρωτήσουν αν θέλετε τμήματα με λιγότερους ή με περισσότερους φοιτητές, αν προτιμάτε υπεράριθμα τμήματα μόνο στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα ή ολιγάριθμα τμήματα σε ακόμη περισσότερες πόλεις από ό,τι σήμερα.

Το γκρίζο μέλλον των περικοπών και της υποβάθμισης των σπουδών που ετοιμάζουν για το ΕΑΠ είναι πολύ κοντά. Ας μην τους αφήσουμε να «σχεδιάζουν» εν κρυπτώ την απαξίωση του ΕΑΠ και την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού του έργου, την απαξίωση και την υποβάθμιση των πτυχίων σας. Η ακαδημαϊκή κοινότητα και οι φοιτητές των άλλων πανεπιστημίων αντέδρασαν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο στις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι αλλαγές αυτές μας αφορούν όλους, αφορούν κυρίως το ΕΑΠ που οφείλει να βγει από την αφάνεια, να συμπαραταχθεί με τους καθηγητές και τους φοιτητές όλων των πανεπιστημίων, να περιφρουρήσει το κύρος των σπουδών και των πτυχίων του.

Το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το Εκπαιδευτικό Προσωπικό του ΕΑΠ, αλήθεια, πόσο περήφανο θα μπορούσε να είναι διαβάζοντας την υποενότητα 7.1.2 του δεύτερου τόμου της ενότητας ΔΠΜ 61, με τίτλο "Ποιοι είναι οι χώροι πολιτισμού;".
Παιδί δημοτικού θα απαντούσε καλύτερα από τη συγγραφική ομάδα του τόμου και εξηγούμαι:
1.ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ ΟΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ;
2.Τι εννοείτε με τη δεύτερη κατηγορία λέγοντας "τα πολιτιστικά ιδρύματα"; Αφού υποτίθεται όλα αυτά είναι πολιτιστικά ιδρύματα! Και ουσιαστικά αναφέρατε μια δεύτερη κατηγορία για να ενισχύσετε την πρώτη! Άτοπο και πλεονασμός.
3.Στην τέταρτη κατηγορία τι διαφορά έχουν οι χώροι μουσικών εκδηλώσεων με τις αίθουσες συναυλιών;
4.Γιατί διαφοροποιείτε τα δημοτικά πολιτιστικά κέντρα από τα υπόλοιπα; Απλά για να γεμίσετε τις σελίδες του βιβλίου;
5.Τα φεστιβάλ είναι χώροι ή διοργανώσεις πολιτισμού;
6.Οι πολυχώροι... θα μπορούσατε να πείτε πως συνδυάζουν όλα τα παραπάνω και όχι να αναφέρετε περί αναψυκτηρίων.
7.Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν είναι χώροι πολιτισμού;
Ό,τι χειρότερο έχω διαβάσει σε βιβλίο του ΕΑΠ.
Δηλώνω αηδιασμένος.

Ευαγγελία είπε...

Δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω τα όσα γράφεις, σκέψου όμως ότι θα μπορούσαν να είναι και χειρότερα τα πράγματα, κάπως σαν τα υπόλοιπα ελληνικά πανεπιστήμια ας πούμε (αιώνιοι φοιτητές, άφαντοι καθηγητές, μαθήματα και εξεταστικές χωρίς βιβλία, απεργίες και χαμένα εξάμηνα, κομματικοποιήσεις, άθλια περιβάλλοντα, βανδαλισμοί, κ.ο.κ.). Ναι, σίγουρα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης σε πολλά, στα εγχειρίδια, στην οργάνωση των θεματικών, αλλά αηδιασμένος; Νομίζω ότι είναι κάπως υπερβολική μια τέτοια δήλωση, ίσως και λίγο άδικη, για ένα πανεπιστήμιο όπως το ΕΑΠ.
Σ' ευχαριστώ για την παρέμβαση, καλή χρονιά και καλό πτυχίο :)