Πέμπτη, 7 Απριλίου 2011

Ελπ 30 - Θέματα εξετάσεων

Θεματική Ενότητα: ΕΛΠ 30- ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΙΙ
Έτος 2002-2003


ΘΕΜΑΤΑ ΤΕΛΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Οδηγίες: Η κατηγορία Α περιλαμβάνει έξι ερωτήσεις χωρίς δυνατότητα επιλογής και αντιστοιχεί σε ποσοστό 30% επί του τελικού βαθμού της εξέτασης. Η κατηγορία Β περιλαμβάνει τρεις ερωτήσεις, από τις οποίες πρέπει να απαντήσετε στις δύο, και αντιστοιχεί σε ποσοστό 70% του βαθμού. Προτείνουμε να ασχοληθείτε με τις ερωτήσεις της κατηγορίας Α για διάστημα όχι μεγαλύτερο της μίας ώρας και να αφιερώσετε τον υπόλοιπο χρόνο της εξέτασης στις ερωτήσεις της κατηγορίας Β.

Α.
1.       Να προσδιορίσετε τις τέσσερις ομάδες της επτανησιακής ποίησης και να αναφέρετε δύο εκπροσώπους κάθε ομάδας.
2.       Να κάνετε τις ορθές αντιστοιχίσεις:


ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

ΕΡΓΟ
1
Άγγελος Σικελιανός
α
Δύσκολες νύχτες
2
Άγγελος Τερζάκης
β
Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο
3
Κοσμάς Πολίτης
γ
Ιερά Οδός
4
Μέλπω Αξιώτη
δ
Η πριγκιπέσσα Ιζαμπώ
5
Μ. Καραγάτσης
ε
Eroica

3.       Ποιες σημασίες προσέλαβε κατά καιρούς ο όρος «καρυωτακισμός»;
4.       Τι είναι ο «ελεύθερος πλάγιος» (ή «ανεξάρτητος πλάγιος») λόγος;
5.       Πώς έχει χαρακτηριστεί (από τον Δημ. Τζιόβα) η ελληνική πεζογραφική παραγωγή κατά το διάστημα 1830-1850 και γιατί;
6.       Να εντοπίσετε το όνομα του συγγραφέα καθενός από τα ακόλουθα αποσπάσματα:
Ι.
- Αλλά τα θαύματα ταύτα υπερβαίνουσιν, είπεν η Καλλιόπη, και του γάλακτος τους ωκεανούς και τους κυνοκεφάλους ανθρώπους. Δεν θα μας ειπήτε δια τίνος μαγείας εγίνοντο;
- Δια του τηλεγράφου, είπον εγώ.
- Δια του τηλεγράφου, απεκρίθη εκείνη, το ηξεύρω. Αλλ’ αύτη είναι απόκρισις αρίστη δι’ όσους την εννοούν. Αν δεν θα εγελάτε δια την αμάθειάνμ ου, θα σας ερωτήσω, τι εστί και πώς ενεργεί ο Τηλέγραφος;
ΙΙ.
Ήβρα το δέντρο στον ύπνο του. Μα και στον ξύπνο να το ήβρισκα, το ίδιο έκανε. Αν ήταν ν’ αρπάξω ένα κλαδί και να βγω απάνω, καλά. Μα εγώ ήθελα να το κόψω σύρριζα. Για τούτο κατέβηκα εκεί. Έκαμα το σταυρό μου, ξάμωσα το τσεκούρι και γκοπ! Του κατάφερα την πρώτη. Ξύπνησε Όφης. Και αρχίζει αμέσως ένας σίφουνας, ένας χτύπος, ένα κακό, λες και χύθηκαν όλα τα ρέματα απάνω μου. Το νερό χόχλασε, δάρθηκε κλωθογυριστά, σκότος πήδηξε από την άβυσσο κ’ έχασα όλα τα πάντα.
ΙΙΙ.
Ανέκαθεν, από μωρό, εγώ δεν είχα φαντασία, μούλειπε, γι’ αυτό και συλλογ΄δεν είχα, κι ό,τι μου τύχαινε αξιοθαύμαστο: «σ’ ενδιαφέρει αυτό;» της έλεγα, «πως πως», την ενδιέφερε, και μου το’ αρπούσαν όλα κι επλουτίζανε τις δικές τους. Κι έλαβα πια κι εγώ γλυκά μια φορά! από τον τόπο μου, τα Χριστούγεννα! κι εκεί που τά ’τρωγα όλο μονάχη, μού ’ρχεται η ιδέα, να προσφέρω στην Αμαλία, να της δώκω, να μην της δώκω... αν της τα δώκω, μπορεί να της φανούνε τιποτένια, πάλι να μην της τα δώκω, για μένα θα ’ναι ελεεινά κι άνοστα να τα ροκανίσω μονάχη, να της δώκω, ας της δώκω, να τα μοιράσω με κάποιον άλλο, να ’χω μαζί του, με κάποιον άλλο, την ίδια ώρα, μέσα στο στόμα μου την ίδια ουσία [...].

Β.
1.       Σημειώστε με χρονολογική σειρά τα ποιητικά ρεύματα που ακολούθησε η ποίηση του Καβάφη. Στη συνέχεια αναπτύξτε τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της καβαφικής ποιητικής τέχνης που εντοπίζετε στα ποιήματα: «Εν τω μηνί Αθύρ» και «Θυμήσου, σώμα...».
2.       Αφού διαβάσετε προσεκτικά τα ποιήματα «Αναδυομένη» και «Γιατί βαθιά μου δόξασα» του Άγγελου Σικελιανού, προσπαθήστε να κατατάξετε καθένα από αυτά σε κάποια από τις περιόδους εξέλιξης της ποίησής του, αιτιολογώντας την απάντησή σας με αναφορές στα ποιήματα. Στη συνέχεια σχολιάστε τα δύο ποιήματα ως προς τη θεματική, την τεχνοτροπία, τη γλώσσα και τα ιδεολογικά τους χαρακτηριστικά.
3.       Μελετήστε το ποίημα του Τάκη Σινόπουλου «Περίπου βιογραφία» και το απόσπασμα από τον Λοιμό του Αντρέα Φραγκιά. Στη συνέχεια υποστηρίξτε αναλυτικά για ποιους λόγους καθένα από τα δύο κείμενα θα μπορούσε να καταταχθεί στην υπαρξιακή ή στην πολιτική τάση της μεταπολεμικής λογοτεχνίας.

ΘΕΜΑΤΑ ΤΕΛΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
(27 Ιουνίου 2004)
Οδηγίες: Η κατηγορία Α περιλαμβάνει έξι ερωτήσεις συνοπτικής απάντησης (έως πενήντα λέξεις για κάθε ερώτηση) χωρίς δυνατότητα επιλογής και αντιστοιχεί σε ποσοστό 30% επί του τελικού βαθμού της εξέτασης. Η κατηγορία Β περιλαμβάνει τρεις ερωτήσεις, από τις οποίες πρέπει να απαντήσετε τις δύο, και αντιστοιχεί σε ποσοστό 70% του βαθμού. Προτείνουμε να ασχοληθείτε με τις ερωτήσεις της κατηγορίας Α για διάστημα όχι μεγαλύτερο της μίας ώρας και να αφιερώσετε τον υπόλοιπο χρόνο της εξέτασης στις ερωτήσεις της κατηγορίας Β.
Α.
Ι. Να κάνετε τις ορθές αντιστοιχίσεις (π.χ. Ια, 2β κ.ο.κ.):



ΣΤΙΧΟΙ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
1
Όθεν φρονώ πως είμαι στα γεμάτα / ενδεδειγμένος για να υπηρετήσω αυτήν την χώρα
α
Ν. Α. Ασλάνογλου
2
Ατάραχη σαν ουρανός μ' όλα τα κάλλη πο'χει
β
Μαν. Αναγνωστάκης
3

Η ποίηση καθυστερεί τη μεταμόρφωση / κάνει πιο δύσκολη την καθημερινή μας πράξη
γ
Άγγελος Σικελιανός
4
. Όρθιος και μόνος, σαν και πρώτα περιμένω
δ
Κ. Π. Καβάφης
5
Πώς το ρουμπίνι πύρινο ζώνει ψηλά το στέμμα / όμοια στο νου μου ολόγυρα μαζωχτή ξάφνου το αίμα
ε
Διονύσιος Σολωμός

  ΙΙ Ποιος θεωρείται ο σημαντικότερος ποιητής της γενιάς του 1880 και ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της ποίησης του;
   ΙΙΙ. Τι εννοούμε με τον όρο "ποιήματα ποιητικής"; Αναφέρετε ένα παράδειγμα.
IV. Αναφέρετε τους συγγραφείς που περιλαμβάνει ο R. Beaton στην ομάδα του αστικού ρεαλισμού και εξηγήστε συνοπτικά πώς διαφοροποιείται από αυτούς ο Κοσμάς Πολίτης.
_ V.   Ποιος  κριτικός   υποστηρίζει   ότι   οι   μεταπολεμικοί  ποιητές   διαθέτουν "κοινόβια τράπεζα στίχων και μοτίβων"; Τι εννοεί με αυτό;
VI. Να εντοπίσετε το όνομα του συγγραφέα καθενός από τα ακόλουθα αποσπάσματα (π.χ. Ψυχάρης, 2/Καραγάτσης κ.ο.κ,):

1.
- Και ο Όμηρος τι λέγει περί σιδηροδρόμων; Ηρώτησε η Αγλαΐα, ορθούσα την κεφαλήν της.
-Ο Όμηρος! Είπον εγώ. Αλλ' εις τους ηρωικούς χρόνους...
-Μη προσέχετε εις αυτήν. Εξακολουθήσατε, παρακαλώ, είπεν η Καλλιόπη.
-Όταν   ο  λόφος  δεν   είναι   υπέρ   60  πόδας  υψηλός,   εξακολούθησα  εγώ,  τότε διασχίζεται δι' εντομής άνωθεν, αντί να διατρυπάται. Είδον όμως τοιαύτην εντομήν έχουσαν   εκατόν   εβδομήκοντα   ποδών   βάθος,   και   εις   τον   πυθμένα   αυτής ανεσκάφησαν όστρακα προκατακλυσμιαία.


2.

- Ας τ' αυτά! Είπεν ο παππούς πάλιν. Επέρασες από της θάλασσας τον αφαλό και είδες το νερό που γυρίζει γύρω, γύρω, γύρω, σαν που γυρίζ' η γιαγιά σου η Χατζίδενα την άρμη στην μπακήρα, και γίνεται μια τρύπα μεσ' στην μέση;
3.
Επί πόσον ακόμη θα το ενθυμούμαι εκείνο το αβρόν, το απαλόν σώμα της αγνής κόρης, το οποίον ησθάνθην ποτέ επάνω μου επ' ολίγα λεπτά της άλλως ανωφελούς ζωής μου! Ήτον όνειρον, πλάνη, γοητεία. Και οπόσον διέφερεν από όλας τας ιδιοτελείς περιπτύξεις, από όλας τας λυκοφιλίας και τους κυνέρωτας του κόσμου η εκλεκτή, η αιθέριος εκείνη επαφή! Δεν ήτο βάρος εκείνο, το φορτίον το ευάγκαλον, αλλ' ήτο ανακούφισις και αναψυχή. Ποτέ δεν ησθάνθην τον εαυτόν μου ελαφρύτερον ή εφ' όσον εβάσταζον το βάρος εκείνο... Ήμην ο άνθρωπος, όστις κατόρθωσε να συλλαβή με τας χείρας του προς στιγμήν εν όνειρον, το ίδιον όνειρον του...
4.
Ο Γαρέλας χαμήλωσε τη φωνή του ρίχνοντας λοξές ματιές στις άλλες παρέες, και διηγήθηκε πώς ο Φάνης, κλεισμένος ακόμα στις φυλακές του Μεάντι κοντά στο Κάιρο, έμαθε πως μπήκαν οι δικοί μας στην Κυβέρνηση της Εθνικής Ενότητας, κι έστειλε ένα γράμμα με τη ράφτρα του στο μακαρίτη το Ζεύγο, κάπου θα βρίσκεται μέσα στ' αρχεία του κόμματος, κι αφού του έλεγε δυο λόγια τυπικά για το υπουργιλίκι, έπιανε τον εξάψαλμο αρχίζοντας από το Λίβανο, την αποκήρυξη του Απρίλη (...).
5.
Όταν τελειώσαμε το γυμνάσιο, ήθελα να πάω στο πανεπιστήμιο να σπουδάσω Νομικά. Στο σχολείο ήμουνα πάντα η πρώτη στην έκθεση ιδεών και στην ιστορία. Ο μπαμπάς μ' ενεθάρρυνε, ήταν προοδευτικός άνθρωπος, πίστευε στη χειραφέτηση των γυναικών. Αλλ' η μαμά, που δεν τον κατάλαβε ποτέ, το απέδιδε σε χαμηλή ιδιοτέλεια. Κανείς δεν αρνείται ότι ήταν γυναικάς, αλλά δεν πίστευε στη χειραφέτηση των γυναικών επειδή τ' άρεσαν οι γυναίκες. «Ας' τη μωρέ να πάει κάνα-δυο χρόνια στο πανεπιστήμιο, να ξεσκουριάσει το μυαλό της!» της έλεγε. Αλλ' η μαμά είχε την αντίληψη ότι η θέση των γυναικών είναι στο σπίτι και μοναδικός τους προορισμός ο γάμος κι η ανατροφή των παιδιών τους. Σκέψου να μην είχε κανείς άλλον προορισμό στη ζωή του απ' το ν' αναθρέψει τη Μαρία!

Β.
(μέγιστη έκταση απάντησης για τα δύο ερωτήματα: τρεις σελίδες)
Ι. Να διακρίνετε τα πέντε βασικά στάδια της εξέλιξης της ελληνόγλωσσης ποιητικής παραγωγής του Δίον. Σολωμού. Στη συνέχεια, να μελετήσετε το ποίημα «Η Ξανθούλα» και να το εντάξετε σε κάποιο από αυτά τα στάδια, αιτιολογώντας και τεκμηριώνοντας αναλυτικά την επιλογή σας.
II. Αναφερθείτε σύντομα στις απόψεις που διατύπωσε ο Τέλλος Αγραςαναφορικά με τον καρυωτακικό ρεαλισμό. Στη συνέχεια, και αφού μελετήσετε ταποιήματα «Όλοι μαζί...» και «Σταδιοδρομία», σχολιάστε τις αντιλήψεις πουεντοπίζετε σε αυτά σχετικά με την ποιητική δημιουργία, το ρόλο της ποίησης καιτο ρόλο και τη θέση των ποιητών στην κοινωνία.                 
III. Να εντοπίσετε τα χαρακτηριστικά της ποιητικής της Μέλπως Αξιώτη όπως αυτά διαγράφονται στα αποσπάσματα του μυθιστορήματος Δύσκολες νύχτες και να εντάξετε το έργο αυτό σε μία ή περισσότερες τάσεις της πεζογραφίας της Γενιάς του '30 τεκμηριώνοντας αναλυτικά την επιλογή σας.



ΙΟΥΝΙΟΣ 2003

Α.
1. Να προσδιορίσετε τις 4 ομάδεες της επτανησιακής ποίησης και να αναφέρετε 2 εκπροσώπους κάθε ομάδας.
2. να κάνετε ορθές αντιστοιχίσεις:
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:
1. Άγγελος Σικελιανός
2. Άγγελος Τερζάκης
3. Κοσμάς Πολίτης
4. Μέλπω Αξιώτη
5. Μ. Καραγάτσης
ΕΡΓΟ:
α. Δύσκολες νύχτες
β. Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο
γ. Ιερά Οδός
δ. Η πριγκιπέσσα Ιζαμπώ
ε. Eroica
3. Ποιες σημασίες προσέλαβε κατά καιρούς ο όρος "καρυωτακισμός";
4. Τι είναι ο "ελεύθερος πλάγιος" (ή "ανεξάρτητος πλάγιος") λόγος;
5. Πώς έχει χαρακτηριστεί (από τον Δημ. Τζιόβα) η ελληνική πεζογραφική παραγωγή κατά το διάστημα 1830-1850 και γιατί;
6. Να εντοπίσετε το όνομα του συγγραφέα καθενός από τα ακόλουθα αποσπάσματα:
Ι. -Αλλά τα θαύματα ταύτα υπερβαίνουσιν, είπεν η καλλιόπη, και του γάλακτος τους ωκεανολυς και τους κυνοκεφάλους ανθρώπους. Δεν θα μας ειπήτε δια τίνος μαγείας εγίνοντο;
- Δια του τηλεγράφουν, είπον εγώ
- Δια του τηλεγράφου, απεκρίθη εκείνη, το ηξεύρω. Αλλ'αυτή αίνει απόκρισις αρίστη δι'όσους την εννοούν. Αν δεν θα εγελάτε δια την αμάθειάν μου, θα σας ερωτήσω, τι εστί και πώς ενεργεί ο Τηλέγραφος;


ΙΙ. Ήβρα το δέντρο στον ύπνο μου. Μα και στον ξύπνο να το ήβρισκα, το ίδιο έκανε. Αν ήταν ν'αρπάξω ένα κλαδί και να βγω απάνω, καλά. Μα εγώ ήθελα να το κόψω σύρριζα. Για τούτο κατέβηκα εκεί. Έκαμα το σταυρό μου, ξάμωσα το τσεκούρι και γκοπ! Του κατάφερα την πρώτη. Ξύπνησε Όφης. Και αρχίζει αμέσως ένας σίφουνας, ένας χτύπος, ένα κακό, λες και χύθηκαν όλα τα ρέματα απάνω μου. Το νερό χόχλασε, δάρθηκε κλωθογυριστά, σκότος πήδηξε από την άβυσσο κ'έχασα όλα τα πάντα.

ΙΙΙ. Ανέκαθεν, από μωρό, εγώ δεν είχα φαντασία, μούλειπε, γι'αυτό και συλλογή δεν είχα, κι ό,τι μου τύχαινε αξιοθαύμαστο: "σ'ενδιαφέρει αυτό;", της έλεγα, "πως πως", την ενδιέφερε, και μου τ'αρπούσαν όλα κι εμπλουτίζανε τις δικές τους. Κι έλαβα πια κι εγώ γλυκά μια φορά! από τον τόπο μου, τα Χριστούγεννα! κι εκεί που τά'τρωγα όλο μονάχη, μού'ρχεται η ιδέα, να προσφέρω στην Αμαλία, να της ΄δωκω, να μην της δώκω... αν της δώκω, μπορεί να της φανούνε τιποτένια, πάλι να μην της τα δώκω, για μένα θα'ναι ελεεινά κι άνοστα να τα ροκανίσω μονάχη, να της δώκω, ας της δώκω, να τα μοιράσω με κάποιον άλλο, να'χω μαζί του, με κάποιον άλλο, την ίδια ώρα, μέσα στο στόμα μου την ίδια ουσία [...].

Β.
1. Σημειώστε με χρονολογική σειρά τα ποιητικά ρεύματα που ακολούθησε η ποίηση του Καβάφη. Στη συνέχεια αναπτήξτε τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της καβαφικής ποίητικής τέχνης που εντοπίζετε στα ποιήματα: "Εν τω μηνί Αθύρ" και "Θυμήσου σώμα...".
2. Αφού διαβάσετε προσεκτικά τα ποιήματα "Αναδυομένη" και "Γιατί βαθιά μου δόξασα" του Άγγελου Σικελιανού, προσπαθήστε να κατατέξετε καθένα από αυτά σε κάποια από τις περιόδους εξέλιξης της ποίησής του, αιτιολογώντας την απάντησή σας με αναφορές στα ποιήματα. Στη συνέχεια σχολιάστε τα δύο ποιήματα ως προς τη θεματική, την τεχοτροπία, τη γλώσσα, και τα ιδεολογικά τους χαρακτηριστικά.
3. Μελετήστε το ποίημα του Τάκη Σινόπουλου "Περίπου βιογραφία" και το απόσπασμα από τον Λοιμό του Αντρέα Φραγκιά. Στη συνέχεια υποστηρίξτε αναλυτικά για ποιούς λόγους καθένα από τα δύο κείμενα θα μπορούσε να καταταχθεί στην υπαρξιακή ή στην πολιτική τάση της μεταπολεμικής λογοτεχνίας.


Τελικές εξετάσεις
17 Ιουνίου 2006, ώρα 9.00-12.30


ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ

Απαντήστε συνοπτικά σε όλα τα ερωτήματα. Η έκταση της απάντησής σας στο σύνολο των ερωτημάτων δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις δύο σελίδες. Οι απαντήσεις σας αντιστοιχούν σε ποσοστό 30% επί του τελικού βαθμού της εξέτασης.


1. Η Επτανησιακή Σχολή καλλιέργησε και άλλα είδη λόγου εκτός από την ποίηση. Να αναφέρετε ποια είναι αυτά τα είδη, δίνοντας τα ονόματα συγγραφέων και χαρακτηριστικών έργων.

2. Ποιο είναι το κύριο διακριτικό γνώρισμα της τεχνοτροπίας των Ωδών του Κάλβου; Ποιες ερμηνείες του γνωρίζετε και πώς διαφέρουν μεταξύ τους;

3. Ποιες ήταν οι συνέπειες της εξαγγελίας λογοτεχνικού διαγωνισμού από το περιοδικό Εστία το 1883;

4. Σημειώστε τα κύρια χαρακτηριστικά της "Γενιάς του 1920", στην οποία εντάσσεται γραμματολογικά ο Καρυωτάκης. Ποιοι άλλοι ποιητές εντάσσονται στη Γενιά του 1920;

5. Σημειώστε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες (π.χ. α: σωστό, β: λάθος κλπ.)

α. Ο Παλαμάς υποτάχθηκε στη γλώσσα του λαού για να την υποτάξει και αυτός με τη σειρά του.

β. Πριν από τις Σάτιρες, το έργο του Καρυωτάκη εντάσσεται στη σφαίρα του συμβολισμού.

γ. Η φράση "έργο εν προόδω" αναφέρεται στον τρόπο σύνθεσης των ποιημάτων του Σικελιανού.

δ. Τα μυθιστορήματα "ειρωνικής προοπτικής" είναι λίγα ανάμεσα στους συγγραφείς της γενιάς του '30.

ε. Στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά εντάσσονται συγγραφείς που γεννήθηκαν ανάμεσα στο 1940 και το 1959.

στ. Ο εσωτερικός μονόλογος συνήθως εκφέρεται σε β' πρόσωπο.


ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ

Απαντήστε σε δύο από τα τρία ερωτήματα. Η έκταση της απάντησής σας δεν πρέπει να υπερβαίνει συνολικά τις πέντε σελίδες. Οι απαντήσεις σας στα δύο ζητούμενα αντιστοιχούν σε ποσοστό 70% επί του τελικού βαθμού της εξέτασης.


1. Μελετήστε το εισαγωγικό απόσπασμα απόσπασμα των Απομνημονευμάτων του Μακρυγιάννη. Εντοπίστε στο κείμενο χαρακτηριστικά γνωρίσματα και κεντρικά ζητήματα της παράδοσης του απομνημονεύματος και σχολιάστε τα αναλυτικά.

2. Αφού μελετήσετε το ποίημα του Άγγελου Σικελιανού "Στον Ακροκόρινθο", να εντοπίσετε ποια από τα κεντρικά θεματα της σικελιανικής ποίησης εμφανίζονται στο ποίημα και να σχολιάσετε την τεχνοτροπία και τη μορφολογία του.

3. Αφού μελετήσετε το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη "Η τελευταία μέρα", σχολιάστε το ερμηνευτικά λαμβάνοντας υπόψη και τις σχετικές παρατηρήσεις του Δ. Ν. Μαρωνίτη. Επιμείνετε στον εντοπισμό και σχολιασμό των αναφορών βάσει των οποίων στοιχειοθετείται, στο συγκεκριμένο ποίημα, η σχέση με το ιστορικό παρελθόν και με το ιστορικό παρόν.


Τελικές 2006 – 2007

1. Πότε γράφτηκε το πρώτο πεζογράφημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας; Σε τι αναφέρεται;

2. H ευτέλεια στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου κατά Μαρωνίτη

3. Χαρακτηριστικά της ποίησης του 1920;

4. Η εκδοτική τύχη του σολωμικού έργου

5. Οι όροι του εσωτερικού μονόλογου και του ελεύθερου πλάγιου λόγου. Δόθηκαν παραδείγματα που έπρεπε να δούμε σε ποιό είχαμε εσωτερικό μονόλογο και σε ποιό ελεύθερο πλάγιο. Αυτά ήταν αποσπάσματα απο τις Δύσκολες νύχτες της Μέλπω Αξιώτη, Eroica του Πολίτη, Αργώ του Θεοτοκά


Στην επόμενη ώρα τα θέματα ήταν

1 Καβάφης το ποίημα Μακρυά και Καρυωτάκης το ποίημα Μόνο
Μας ζητούσε να μιλήσουμε για την μνήμη στα δύο αυτά ποιήματα και να αναφερθούμε στην ποιητική των δύο ποιητών καθώς και την τεχνοτροπία, θεματολογία κτλ.

2. Αντώνιος Μαρτελάος Ύμνος και Μαρκοράς Γεράσιμος Όρκος Τεχνοτροπία εποχή, θεματολογία, κτλ.

3. Αντιποίησις αρχής του Αλέξανδρου Κοτζιά Να το αναλύσουμε

Επαναληπτικές 2007

1ο μέρος

α. Τα αντιθετικά ζεύγη σε Σολωμό και Κάλβο.
β. Η σχέση του Απομνημονεύματος με την Χρονογραφία και την Αυτοβιογραφία.
γ. Οι λόγοι που ο Καρωατάκης δεν έγραψε σε καθαρή δημοτική.
δ. Η βασική διαφορά μεταξύ της γενιάς των πεζογράφων του 1880 και εκείνης του '30.
ε. Τα χαρακτηριστικά των μεταπολεμικών πεζογράφων του Χτιστάκη και ενός άλλου (δεν θυμάμαι το όνομα).

2ο μέρος

α. Απόσπασμα από το διήγημα του Παπαδιαμάντη: "Όνειρο στο κύμα". Να διακρίνουμε τις διαφορετικές πραγματικότητες που παρουσιάζονται στο απόσπασμα.

β. Σύγκριση μεταξύ του ποίηματος του Παλαμά: "Στην Αγορά" και ενός του Καβάφη (δεν το θυμάμαι).

γ. Το ποιήμα του Κακναβάτου: "Φωνή μου ράτσα υψικαμίνου" και του Κατσαρού: "Αντισταθείτε". Ανάλυση των ποιημάτων, σε τι κατηγορία ποίησης υπάγονται και αν κάποιο από τα δύο θα μπορούσε να υπαχθεί και σε κάποια άλλη κατηγορία.


Τελικές 2008

Σύντομες ερωτήσεις
Α΄μέρος της εξέτασης
1 ώρα
1. Εξηγήστε τις τρεις απόψεις των κριτικών σχετικά με την αποσπασματικότητα στο έργο του Σολωμού.
2. Πότε το 19ο αιώνα το διήγημα αναπτύχθηκε και ποιο γεγονός ήταν η αιτία για την ανάπτυξή του.
3. Ποιο το εκδοτικό έργο και η ιδιομορφία του Καβάφη.
4. Πως διαφέρει το σύγχρονο από το μοντέρνο ποίημα
5. Πως η πρώτη μεταπολεμική γενιά αντιμετώπισε μείζονες ποιητές της γενιάς του ‘ 30.

Β΄ μέρος
2 ώρες
1.Το ποίημα του Βαλαωρίτη Φωτεινός,
Α)σε ποια ιστορική περίοδο αναφέρεται το ποίημα και ποια η ιδεολογική κοινωνική άποψη του Βαλαωρίτη
Β)εξηγήστε την ποιητική του Βαλαωρίτη
2. Το ποίημα του Σικελιανού «Η αυτοκτονία του ….μαθητή του Βούδα» και του Καρυωτάκη «Εμβατήριο πένθιμο και κατακόρυφο»
να συγκρίνουμε την ποιητική και την κοσμοθεωρία των δύο ποιητών και να μιλήσουμε για την τεχνοτροπία τους.
3. Η μενεξεδένια πολιτεία και η Αργώ, δεν ξέρω τι τους ζήταγε.


Τελικές 2009

ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ (ΠΟΣΟΣΤΟ 40% ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΕΛΙΚΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΕΞΕΤΑΣΗΣ)
Απαντήστε συνοπτικά σε όλα τα θέματα

1. Ποιες είναι, κατά τον Παν. Μουλλά, οι τρεις κύριες αιτίες στις οποίες οφείλεται η "γλωσσική σκλήρυνση" του αθηναικού ρομαντισμού;

2. Ποιες είναι σύμφωνα με τον Beaton οι θεμελιώδεις αρχές του συμβολισμού, που οικειοποιήθηκαν οι έλληνες ποιητές στα τέλη του 19ου αιώνα; Ποιοι είναι οι κυριότεροι εκπρόσωποι του κινήματος αυτού;

3. Επεξηγήστε τον χαρακτηρισμό "αρνητικός ήρωας". Ποιος κριτικός τον διατύπωσε και σε ποιόν συγγραφέα αναφέρεται.

4. Να προσδιορίσετε με συντομία το περιεχόμενο και το γραμματολογικό πλαίσιο των όρων:

Μετασολωμικοί ποιητές, Αιολική Σχολή, μεταπολεμικότητα

5. Να εξηγήσετε σύντομα τι εννοούμε με τους όρους "ποίηση της Αντίστασης" και "ποίηση της δοκιμασίας".


ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ (ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΑ ΤΡΙΑ, 60% ΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ)

1. Διαβάστε την ωδή "Ωκεανός" του Ανδρέα Κάλβου. Στη συνέχεια σχολιάστε τα τεχνοτροπικά και γλωσσικά της χαρακτηριστικά καθώς και την ανάπτυξη της θεματικής της εντοπίζοντας συγκλίσεις και αποκλίσεις με τα ευρύτερα γραμματολογικά συμφραζόμενα της επτανησιακής σχολής.

2. Διαβάστε το ποίημα του Κ.Π. Καβάφη "Βυζαντινός άρχων, εξόριστος, στιχουργών" και το ποίημα του Κ.Γ. Καρυωτάκη, "Όλοι μαζί..". Συγκρίνετε τα δύο ποιήματα ως προς τη θεματική τους και με αναφορές στη γενικότερη ποιητική ιδιοσυγκρασία των δυο ποιητών. Σχολιάστε ειδικότερα την άποψη που εκφράζεται απο το κάθε ποιητικό υποκείμενο για τον ρόλο της ποίησης και του ποιητή.

3. Μελετήστε το απόσπασμα απο το μυθιστόρημα Το κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου. Αφού εντάξετε το κείμενο σε μια απο τις τρεις τάσεις της μεταπολεμική πεζογραφίας, δοκιμάστε να αναλύσετε τους κύριους θεματικούς άξονες που το διέπουν και να εντοπίσετε σ΄ αυτό τα κύρια χαρακτηριστικά της ποιητικής του Αλεξάνδρου, που έχουν επισημανθεί απο την κριτική. Να αιτιολογήσετε τις απόψεις σας με συγκεκριμένες αναφορές.

Επαναληπτικές 2009

στο πρώτο μέρος:
1. Κατά τον Βελουδή τα κύρια γνωρίσματα που συνδέουν τον Επτανησιακό με τον Ευρωπαϊκό ρομαντισμό και ως ένα βαθμό τον διαφοροποιούν απο τον αθηναϊκό.
2. Ποιές οι δύο τάσεις σύμφωνα με την Μαρμαρινού για την ηθογραφία
3.Η "ανακάλυψη" του Μακρυγιάννη
4. Διαφορές στην ποιητική του Καβάφη με αυτή του Σικελιανού
5. Πολιτική και ποιητική ηθική

στο δεύτερο μέρος
α) σύγκριση Σικελιανού (Ιερά Οδός) με Σεφέρη (Έγκωμη)
β) "Αργώ" του Θεοτοκά
γ) σύγκριση Αναγνωστάκη (Κι ήθελε ακόμη...) με Αλεξάνδρου (Η αναμμένη λάμπα)


Τελικές 2010

πρωτο μερος

1.. Πως οριζεται η πρωτη αθηναικη σχολη και ποια η διαφορα της απο την επτανησιακη

2.. Ποιο εργο της γενιας του 1880 συνεβαλε καθοριστικα στην αναζωπυρωση του γλωσσικου ζητηματος και γιατι

3.. Ποιο κειμενο θεωρειται το μανιφεστο της γενιας του 1930 και γιατι του αποδιδεται αυτος ο χαρακτηρισμος

4.. Επεξηγειστε τον ορο 'μυθικη μεθοδος' και αναφερετε ποιος τον διατυπωσε

5.. στις παρακατω προτασεις να αντικαταστησετε τις υπογραμμισμενες λεξεις ή φρασεις ωστε να αποκαταστασθει η ορθοτητα τους (τα βαζω σε εισαγωγικα)

α) Φυση και μυθος βρισκονται στο κεντρο της ποιησης του ''Καρυωτακη''
β) η εννοια του τροπου μεικτου γνησιου αφορα το εργο του ''Παλαμα''
γ) Ο ιστορικος καμβας του μυθιστορηματος Αντιποιησις αρχης του Κοτζια αφορα τον ''δευτερο παγκοσμιο πολεμο''
δ) Η αμφισημια, η ανατροπη προσδοκιων του αναγνωστη και η αγωνια (σασπενς) ειναι γνωρισματα της γραφης του ''Καρκαβιτσα''

Δευτερο μερος   
αναλυση επι παντως επιστητου για τους : Λουκης Λαρας, Καβαφης- Θασιτης, Βενεζης...

Δεν υπάρχουν σχόλια: